Blog:


De wereld verbeteren begint met meer veiligheid in je eigen lijf.

Kunnen we cognitieve en emotionele stoornissen beter behandelen als we een andere kijk hebben op de manier waarop het zenuwstelsel werkt? Zouden wij veel problemen, waar de jeugdzorg, psychiatrie en het speciaal onderwijs zich mee bezighouden, van paniekaanvallen tot autisme spectrum stoornissen beter behandelen als we deze recente inzichten in de behandelingspraktijk toepassen? Stephen Porges, hoogleraar in de psychiatrie aan de Universiteit van Illinois in Chicago vindt van wel. Na de ontdekking in de neurowetenschappen, dat het brein plastisch is en beïnvloedbaar heeft Stephen Porges essentiële stappen gezet om een kader te bieden voor het begrijpen en behandelen van psychiatrische stoornissen in de klinische praktijk.Meer weten? Bekijk ook de volgende video:'Hoe doorbreek je trauma in familiesystemen?': https://youtu.be/309T5_wtrW0?si=zRoJpDEK0qWXBK0c'5 redenen waarom somatische therapie zo effectief is':https://youtu.be/hnL66rpImSc?si=upDcdCATjbNK7vmq#JouwHelingBegintHier #Trauma #Lichaamsgerichtwerken #StephenPorges #polyvagaaltheorie

Lees meer »

TRIGGERS vs GLIMMERS

We hebben allemaal triggers. Gebeurtenissen, personen of situaties waar we opeens overrompeld worden, en in een emotie schieten. Wanneer we heftiger op een situatie of persoon reageren, dan in verhouding staat met die situatie of persoon, dan kunnen we er vanuit gaan dat er iets in ons getriggerd wordt. Een trigger is vaak een pijnreactie uit het verleden.

Lees meer »

In 3 stappen het denkende brein inschakelen bij stress

Als een kind stress ervaart of overstuur is, is het belangrijk dat we als ouder de juiste stappen volgen om het kind te begeleiden. We vervullen daar als ouder(s) een voorbeeldrol in, waarin veilige verbinding centraal staat. Daarmee helpen we het kind een stabiel fundament in zichzelf te ontwikkelen, zodat het al jong leert om emoties te reguleren. Daarmee worden de primaire verbindingen in het zenuwstelsel beter ontwikkeld.

Lees meer »

Regelmatig een 'vol' hoofd met gedachten? Pak je zenuwstelsel aan!

Omdat de communicatie tussen onze hersenen en ons lichaam voor 80% van lichaam-naar-hersenen gaat, weten we dat het verhaal dat we onszelf vertellen direct wordt beïnvloed door de staat waarin onze fysiologie zich bevindt (naast de conditionering die we hebben meegekregen). Een van de mooie dingen van het werken met het zenuwstelsel is hoe het rechtstreeks de gedachten en verhalen beïnvloedt die we in ons hoofd ervaren. Meer rust in het lichaam betekent meer rust in ons hoofd.

Lees meer »

Het einde van een tijdperk....

Het einde van een tijdperk: tijd voor veranderingen! De afgelopen jaren heb ik met veel passie en bevlogenheid individueel mensen begeleid en behandeld. Via mijn eigen praktijk, maar ook via verschillende kleinere- en grotere organisaties. Dat zijn vaak langdurige trajecten waarbij met geduld, volharding, kennis en benodigde tools veel bereikt is. Door een steeds toenemende hoeveelheid aanvragen, heb ik enige jaren geleden besloten online trainingen te gaan geven. De trainingen bevatten alle kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. Dat is enorm goed bevallen, waarna ook een reeks live trainingen 'trauma & lichaamsgericht werken' heeft plaatsgevonden.

Lees meer »

IS JE RELATIE EEN SLAGVELD?

Eén van de grootste uitdagingen in mijn leven was het doorbreken van toxische relatiepatronen. Pas toen ik ontdekte dat onderliggend trauma me gevangen hield in toxische relatiedynamieken, en ik daardoor partners aantrok met (onverwerkt) trauma, ben ik dit gaan doorbreken. Maar ik heb jarenlang in onwetendheid geleefd. Een valkuil is denken dat het altijd aan de ander ligt. Naar de ander wijzen met verwijten als 'narcist' of 'borderliner' is te gemakkelijk. Het is ook belangrijk je eigen aandeel te gaan zien. Want je bent niet voor niets op deze (ex) partner gevallen.

Lees meer »

Training Trauma Sensitief Onderwijs (TSO)

Gisteren een training verzorgd over trauma sensitief onderwijs (TSO) bij speciaal basisonderwijs de Toermalijn. Veel leerkrachten geïnspireerd en bewust gemaakt rondom diagnoses en trauma bij leerlingen. #JouwHelingBegintHier #TraumaSensitiefOnderwijs

Lees meer »

LEER DE TAAL VAN JE LICHAAM BEGRIJPEN:

93% van onze communicatie is non-verbaal. Woorden hebben kracht, kunnen kwetsend zijn, maar kunnen mensen ook inspireren. Maar als woorden slechts 7% van onze communicatie omvatten, waarom richten we onze aandacht dan zoveel op taal? En negeren we de non-verbale signalen die het lichaam ons geeft? Is het dan niet verstandiger om te leren luisteren naar de signalen die het lichaam ons geeft?

Lees meer »